Cara Membuat Semakan Bantuan COVID-19 Sabah RM 300

Rakyat Sabah yang berkelayakan telah boleh mmebuat status permohonan Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 yang diberikan oleh kerajaan negeri. Pe...



Rakyat Sabah yang berkelayakan telah boleh mmebuat status permohonan Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 yang diberikan oleh kerajaan negeri.

Pemberian tunai ini telah diumumkan oleh kerajaan negeri pada 28 Oktober 2020. 

Bantuan ini akan memberikan manfaat kepada golongan sasar seperti sektor pertanian, pelancongan, pengangkutan, anak yatim, ibu tunggal dan OKU.

Tiada permohonan baharu dibuka buat setakat ini.

Jumlah Bantuan

Bantuan tunai RM 300 seorang kepada yang layak. Bantuan ini diperuntukkan sehingga mencecah RM 160 juta kepada rakyat Sabah.

Cara Semakan Bantuan COVID-19 Negeri Sabah

Semakan boleh dibuat mengikut langkah-langkah berikut :
  1. Layari portal rasmi bantuan covid 19 Sabah di : https://bantuan.covid19.sabah.gov.my/
  2. Masukkan nombor kad pengenalan anda
  3. Tandakan pada kotak 'Saya Bukan Robot'
  4. Klik butang 'semak'
  5. Status bantuan akan dipaparkan.



Status Keputusan Semakan

Kepada penerima yang layak anda akan menerima paparan seperti di bawah :
  • Penerima Bantuan PRIHATIN COVID-19: RM 300. Sila tuntut di cawangan Bank , Simpanan Nasional berhampiran anda, mulai 23 November 2020 (Isnin) ;  atau
  • Pembayaran telah dikreditkan: ( SUCCESS 'Tarikh dikreditkan').
Namun kepada pemohon yang tidak layak, anda akan menerima paparan seperti di bawah :
  • Pemohon bukan berdaftar dengan Jabatan / Agensi di bawah MAFI; atau
  • Dukacita dimaklumkan bahawa permohonan DITOLAK: Bukan klien Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA).
  • Permohonan tidak lulus (JHEWA)
  • Tiada rekod permohonan.
 

COMMENTS

BLOGGER: 40
  1. Saya ne mau cakap la kenapa mau yg ada daftar saya daftar pun masa jga tidak lulus hari tu saya fositi covid 19 pun saya tidak dapat jga bantuan ini pun bantuan 300 pun nda dapat jga apa ne macam nda adil kalau boleh cuba kamu kasih tau apa masalah saya skrng ne pun susah jga saya ne jadi kalau boleh saya mau haksama dan adil

    BalasPadam
  2. saya dah daftar tapi tidak lulus masa sekarng nie covid19 saya susah tiada pekerjaan bagi la peluang dan adil?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul tu...covid19 ni bukan pilih kasih....sesiapa sahaja bole kena..takkan bantuan ni mau pilih2 kasih kan....tolong la partimbangkan ...kasi adil la kmi B40....tpi X lulus....

      Padam
  3. Kalau bantuan bln 4 dapat.utk bln novimber ni mcm mana

    BalasPadam
  4. ni bantuan Covid-19 negeri sabah musim kerajaan warisan lagi ni.. bukan kerajaan Perikatan Nasional negeri sabah

    BalasPadam
  5. mcm nak apply utk permohonan yg baru.. Ada suda ka bgi yg belum memohon tolong la dulu org susah kerja pn bkn senang skrg harap2 ada la dorg buka blk utk permohonan baru

    BalasPadam
  6. Ini yg terbaru ka atau masa kerajaan warisan punya bantuan??

    BalasPadam
  7. Kata bantuan covid utk rakyat sabah tapi kenapa bkn semua yg dapat,napa ada pilih kasih sedangkan kami rakyat sabah jugak atau tak payahla tulis bantuan utk rakyat sabah kalau bukan untuk semua.Kami pn susah jgk kerja xdpt,bantuan bakul makanan pun susah mo dapat,terpaksa mengemis ni dimana2 mo dapat bantuan.Kalau macam ni main pilih2 sj memang tidak adil utk semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu dlu masa zaman warisang.....byk yg tdk dpt bantuan yg d peruntukan,nth tiada pn komen dr pihak tertentu mengenai bantuan tak layak......
      Tapi mulai skrg kita tggu dulu laman rasmi utk memohon dan mgkn jga guna link sebelum ni....tq

      Padam
  8. ada tak yg nak tlong saya..saya nak pinjam 50. dah 3 lebih xmkan nasi..biskut je. kerja saya tak kerja. sbab ic saya patah. hmm.

    BalasPadam
  9. Tidak berdaftar d bawah mafi..apa ke benda tu boleh bagi penjelasan apa mafi tu???saya ni penerima B40 x kan pilih org kot bukan tuk bantuan rakyat Sabah ke ni??kalau ya pun bagilah penjelasan apa mafi tu kalau x blh jg saya p daftar sana...

    BalasPadam
  10. Bantuan untuk sabah tp sy tdk lulus .bukan berdaftar d bawah MAFI .. ???
    Sabah lh sgt

    BalasPadam
  11. permohonan saya di tolak sebab no akund di bekukan. mcm mana cara mau kemaskini balik untuk tukar buku akaun baru??

    BalasPadam
  12. permohonan saya di tolak sebab no akund di bekukan. mcm mana cara mau kemaskini balik untuk tukar buku akaun baru??

    BalasPadam
  13. permohonan saya di tolak sebab no akund di bekukan. mcm mana cara mau kemaskini balik untuk tukar buku akaun baru??

    BalasPadam
  14. permohonan saya di tolak sebab no akund di bekukan. mcm mana cara mau kemaskini balik untuk tukar buku akaun baru??

    BalasPadam
  15. Saya punya tu dia bilang x bdafatar d mafi.. Apa maksud mfi

    BalasPadam
  16. Saya ne mau cakap la kenapa mau yg ada daftar saya daftar pun masa jga tidak lulus hari tu saya fositi covid 19 pun saya tidak dapat jga bantuan ini pun bantuan 300 pun nda dapat jga apa ne macam nda adil kalau boleh cuba kamu kasih tau apa masalah saya skrng ne pun susah jga saya ne jadi kalau boleh saya mau haksama dan adil

    BalasPadam
  17. Buat la bantuan baru untuk sabah..buat apa tu peruntukan bejuta juta, kmu mau kasi kaya dirisendiri ja ka dngn orang2 kamu...buat la permohonan baharu..

    BalasPadam
  18. Knapa kami suami isteri semak pun masih jugak d tulis tiada rekod permohonan,jd apa la maksudnya tu sdgkan kami ni penerima bah jugak

    BalasPadam
  19. Blg bantuan covid 19 rm 300 tuk rakyat sabah.tpi bla cek katanya anda tidak berdaftar.mcm mna ni oiiii.nak bli barang pun susah.kalau ya pun bantuan tuk rakyat sabah bgi2 la tuk rakyat sabah sebap bantuan tu semua memerlukan tuk membeli keperluan masing2.

    BalasPadam
  20. Kerajaan johor ada juga bantuan covid... Sabah belum ada pengumuman lg kh...

    BalasPadam
  21. Mcm mna cara nk mohon....ples bgtau cara nya ..sy ibu tunggal ..ckp untuk rkyat sbah tp knpe tdak layak ..tiada rekod dlm permohonan jdi mcm mna nk pohon bantuan ni...sila email sy jika ada tau cara nk pohon...

    BalasPadam
  22. Bantuan one off 300 covid sabah utk ibutunggal ne x sama dgn bantuan khas one off 300 BKIT ba kan? Mohon pencerahan.

    BalasPadam
  23. Bantuan covid UTK Sabah tp xdlm senarai mcmna buat permohonan bantuan 300 ne

    BalasPadam
  24. Kenapa Sya punya di Tokyo TDK berdaftar dengan Nafi?? MCM mana MCM kami org kgvyg tinggal di pendalaman dan TDK ada daftar dgn Nafi..?? Kami hanya dot duit dari usaha kebun sebulan paling BYK dpt rm800

    BalasPadam
  25. Saya punya invalid akaun...masuk baucer ka e2...malu nak berbaris bsn kalau tiada

    BalasPadam
  26. Macam mana pulak klu pembayaran tidak berjaya. Fail invalid accaunt number.

    BalasPadam
  27. Sama la invalid akaun number. Kena p bsn ke tu.

    BalasPadam
  28. Boleh bantu dengan permohonan? 0128613791 whatsapp atau kol ok...saya sangat memerlukan.

    BalasPadam
  29. Kali pertama saya momohn bantuan covi19 Saya di nyatakan pomohonnan tidk dalam sistem jikalau saya di beri peluang ke dua kali ini bole ka Sya di luluskan

    BalasPadam
  30. Kali pertama saya momohn bantuan covi19 Saya di nyatakan pomohonnan tidk dalam sistem jikalau saya di beri peluang ke dua kali ini bole ka Sya di luluskan

    BalasPadam
  31. Bole ka saya momohon batuan covi19 sebab sebelum ni Sya tak pernah layak lalu bole saya ingin momohn batuan covi19 dan layak kali ni

    BalasPadam
  32. kata semua,rakyat sabah ,,kenapa pulak kami tidak dapat,buat semakan,, keluar tiada rekod,katanya lagi org yg pernah daftar di e,kasih ,lah mykasih la ,so sya dulu sudah pun mndaftr pada mykasih ,kah ,ekasih,prnh jugk dapt bauchar dr mykasih untuk berbelanja dimna mna supermarket yg bdaftar dgn logo mykasih,selama setahun tapi time covid19 ni pulak buat semakan keluar pulak ayat tiada rekod blm bdaftar huhay apa crita ni kami pun urang2 sabah jugk rakyat sabah,jadi km mohon pd kerajaan negri sabah adil la melaksanakan tugas tuk mmbntu rakyat negri sabah jgn pilih kasih,beri la pada yg btul2 memerlukan harap mklum

    BalasPadam
  33. mmg byk org pening bantuan ni.. ada yg dpt smpai 3x.. ada yg 1x.. ni bukan bantuan.. ni kasi rakyat mati mengharap.. tak adil

    BalasPadam
  34. Sy dh pergi ke lhdn,kalau nak buat rayuan x payah, pegawai lhdn bgth kalau nak buat ryuan tahun dpn saja buat permohonan baru

    BalasPadam
  35. hairan bin ajaib kata yg layak ,org2 yg pernah mendaftar di ekasih la mykasih la saya ni suda lama mendaftar dgn ekasih ,@mykasih dan pernah menerima baucar, berupa barang runcit dan mengambilnya di mana2 supermarket yg ada logo mykasih mcm2 jenis barangan yg ada logo MyKasih kita layak ambil selepas tu tunjukan ic dkt kaunter cara tuk mcm pembayarannya lah selama setahun saya dpt ringankan beban dgn bantuan mykasih tapi bab bntuan covid19 ni pulak bila buat semakan katanya tiada rekod la apalah huhay come on la kerajaan kami ni pun rakyat sabah yg sama terjejas pendapatan akibat pandemik covid ni borang permohonan pun tiada amcm la klu begitu pikir2 kan la wahai kamu org yg bertangungjwb mau membntu rakyat yg susah mcm kami ni huhay

    BalasPadam

banner image
Nama

Aeon,2,Agama,5,Agro Bank,1,Audit,1,Bantuan,214,Bantuan Bukan Kerajaan,1,Belanjawan 2021,15,BPR,5,Covid-19,15,Drama,2,e-wallet,1,Ebit Lew,2,F&B,4,Fastfood,1,IN,1,Informasi,173,IPT,9,Jawatan Kosong,13,JKM,4,Johor,19,Kedah,9,Kelantan,11,Kerajaan,77,Kerani,5,Kerjakosong,5,Kesihatan,5,KFC,1,Kilang,17,Kuala Lumpur,20,KWSP,12,Labuan,1,Maybank,3,Melaka,6,MySalam,1,Negeri Sembilan,22,Oil & gas,4,p,1,Pahang,10,Panduan,1,Pasar Raya,2,Pemandu,8,Pendidikan,4,Penerbangan,1,Pengajar,4,Penjawat Awam,1,Perak,15,Perbankan,5,Perlis,3,Pertanian,4,Perumahan,2,Pesara,1,Politik,2,Pulau Pinang,13,Puspakom,2,Putrajaya,2,Review,2,RHB,1,Sabah,20,Sarawak,15,Selangor,35,Seluruh Negeri,31,SPA,8,Swasta,124,Syarikat pengeposan,7,Telekomunikasi,5,Temuduga,1,Terengganu,10,Top Glove,2,Trending,18,Viral,3,
ltr
item
Kerjaya Semasa !: Cara Membuat Semakan Bantuan COVID-19 Sabah RM 300
Cara Membuat Semakan Bantuan COVID-19 Sabah RM 300
https://1.bp.blogspot.com/-BU6FBsInyd0/X7uTXJAXC2I/AAAAAAAABvM/Hv8AyZVBn9Q-UFS8rLD1nl7mbIZ7FBorwCNcBGAsYHQ/s16000/Adobe_Post_20201123_1847290.43184107974600694.png
https://1.bp.blogspot.com/-BU6FBsInyd0/X7uTXJAXC2I/AAAAAAAABvM/Hv8AyZVBn9Q-UFS8rLD1nl7mbIZ7FBorwCNcBGAsYHQ/s72-c/Adobe_Post_20201123_1847290.43184107974600694.png
Kerjaya Semasa !
https://www.kerjasemasa.com/2020/11/cara-membuat-semakan-bantuan-covid-19.html
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/2020/11/cara-membuat-semakan-bantuan-covid-19.html
true
2291011223639926336
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content