Cara Semak/Check Pembayaran i-Sinar

 



Pembayaran i-Sinar telah pun bermula pada 5 Januari lalu. Pembayaran tersebut akan dilaksanakan secara berperingkat.

Kepada mereka yang masih tidak tahu atau ingin mengetahui lanjut berkaitan jadual pembayaran i-Sinar boleh rujuk disini Jadual Pembayaran i-Sinar.

Sekiranya anda masih bingung sama ada duit i-Sinar anda telah masuk ataupun tidak, silalah baca panduan mudah untuk menyemak pembayaran i-Sinar.

Cara Membuat Semakan Pembayaran i-Sinar

Terdapat beberapa yang anda boleh lakukan untuk menyemak pembayaran i-Sinar.

1. Melalui i-Akaun KWSP

Berikut merupakan cara melalui i-Akaun
  • Sila layari portal rasmi i-Akaun di https://secure.kwsp.gov.my/member/member/login
  • Masukkan username dan password anda.
  • Kemudian klik ruangan 'Withdrawal'.
  • Setelah itu, klik pula ruangan 'Withdrawal History'.
  • Seterusnya, klik pada kolum kedua yang mempunyai paparan i-Sinar.
  • Anda akan dipaparkan tarikh bayaran i-Sinar yang telah dikreditkan.
  • Pembayaran dilakukan secara berperingkat.
2. Melalui Portal Rasmi i-Sinar 

Berikut merupakan cara sekiranya anda ingin menyemak menggunakan laman web i-Sinar
  • Layari https://isinar.kwsp.gov.my/check-status
  • Masukkan nombor kad pengenalan dan nombor telefon yang didaftarkan semasa permohonan i-Sinar.
  • Klik captcha "Saya Bukan Robot".
  • Isi recaptcha.
  • Klik semak status.
  • Paparan status dan maklumat pembayaran akan dimaklumkan disitu.
3. Melalui SMS Daripada Pihak KWSP

Sekiranya pembayaran telah dikreditkan ke akaun bank anda, KWSP akan menghantar sebuah SMS untuk memaklumkan kepada anda.

Semakan Jenis Bayaran 

1. Bayaran Secara Kredit Ke Akaun Bank

Sekiranya anda memilih pembayaran secara kredit, anda akan menerima bayaran sebelum 15 Januari 2021 secara berperingkat.

2. Bayaran Melalui Arahan Bayaran (PO)

Jika anda memilih pembayaran melalui PO, anda akan menerima Notis Pengambilan Bayaran daripada pihak bank sebelum 19 Januari 2021 nanti.


Cara Semak/Check Pembayaran i-Sinar Cara Semak/Check Pembayaran i-Sinar Reviewed by Admin Mikah on 1/06/2021 Rating: 5

29 ulasan:

  1. Saya bila masuk i sinar kwsp

    BalasPadam
  2. dah dapat sms tapi tak masuk lagi, macam mana tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama mcm saya, mesej kata pengeluaran dh dihantar ke bank, tapi duit masih tidak masuk dlm bank, bile ye? ke lambat sikit?

      Padam
  3. Adakah rm500 masih dpt dgn isinar

    BalasPadam
  4. Berapa haribulan duit saya masuk ke akaun

    BalasPadam
  5. Masih dlm proses walaupun isteri dah berenti kerja pada bulan 12. 2020 x dapar dalam proses

    BalasPadam
  6. Sya tk dpt lgi pn, dh diluluskan, kta sblm 10 arybln

    BalasPadam
  7. Bila duit isinar saya masuk bank

    BalasPadam
  8. Dah lulus tarikh sebelum 14hb pembayaran melalui PO tiada jawapan...tolong kawan2 please

    BalasPadam
  9. Saya nk check jumlah pembayaran i sinar ke akaun saya

    BalasPadam
  10. Dengar cerita isinar sebelom 14/1 dh masuk...betul ke???

    BalasPadam
  11. Saya suda daftar bank tapi kenapa x masuk lagi duit saya dalam acc

    BalasPadam
  12. Bolehkah saya daftar i-sinar dengan nombor telefon berlainan dengan i-lestari?

    BalasPadam
  13. I sinar bayaran ke 2 belom masuk lagi

    BalasPadam
  14. Saya 3 hari je proses dia , check dlm bank duit dh masuk , and esok pagi dh dpt notis mesej dari kwsp duit dh masuk , ingt buat harini kena tunggu berpa hari rupanya skjp je 😅

    BalasPadam
  15. Bagaimanakah kalau saya tersalah Emma

    BalasPadam
  16. Saya tk dpt sama amount I sinar yg telah diluluskan tk ikut kelulusan yg dah lulus mcm ada tangan gahib yg mengambil saya akan lapor pada polis

    BalasPadam
  17. Saye belum masuk3 lagi i sinar y ke dua ini berape lame lagi sepatutnye kene tunggu

    BalasPadam
  18. Sinar bln Februari saya sampai skrg blm masuk kenapa ni...kita nk pakai duit lah

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.