Bantuan RM 300 Untuk Beli Telefon Pintar

 


Pada pembentangan PEMERKASA  pada Mac lalu, pelbagai insentif daripada pelbagai sektor yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Antara insentif yang menarik perhatian rakyat ialah pelaksanaan GKP 3.0 dan bantuan RM 500 kepada penerima BPR.

Selain itu, insentif subsidi atau bantuan RM 300 kepada pelajar untuk membeli telefon pintar turut terdapat.

Subsidi Pembelian Telefon Pintar RM 300

Perdana Menteri berkata, subsidi yang disediakan adalah untuk merapatkan jurang digital golongan B40 dan menyokong agendo pendigitalan negara.

Umum tahu bahawa pada pembentangan Belanjawan 2021 November lalu, Menteri Kewangan menyatakan bahawa subsidi pembelian telefon pintar adalah RM 180 seorang.

Kini nilai RM 180 itu telah dinaikkan kepada 
  • RM 300 seorang.
Syarat Kelayakan 

Berikut merupakan syarat kelayakan yang ditetapkan oleh pihak kerajaan, bantuan ini terbuka kepada 
  • Isi rumah yang mempunyai anak yang masih bersekolah
  • Semua penerima BPR dan rakyat yang tergolong dalam B40 layak.
Cara Permohonan 

Setakat ini, tiada kenyataan rasmi atau panduan rasmi berkaitan cara permohonan bantuan tersebut. 

Pengumuman rasmi serta panduan kemungkinan besar akan dikeluarkan pada Mei depan.



Bantuan RM 300 Untuk Beli Telefon Pintar Bantuan RM 300 Untuk Beli Telefon Pintar Reviewed by Admin Mikah on 4/12/2021 Rating: 5

7 ulasan:

  1. Tak ada ke bantuan untuk peniaga2 kecil??mcm peniaga yg berniaga kecil kecilan di kampung ..yg tiada ssm..

    BalasPadam
  2. Mcm mana nk mohon hp utk ank2 tu ye

    BalasPadam
  3. Macam mana nak mohon hp utk anak2

    BalasPadam
  4. Ada tak bantuan buat peniaga kecil2an yg tak ada lesen anak pun ramai

    BalasPadam
  5. Xde ke bantuan untuk kami yg Tiada Ssm.. Peniaga kecil ank pom ramai..kesian laa kat kami

    BalasPadam
  6. Macam mana nk mohon hp two

    BalasPadam
  7. bolehkah dapat macam saya terdaftar E-kasih?

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.