Bantuan Khas APAD : Bayaran One-Off RM 500

 


Pada pengumuman PEMERKASA TAMBAHAN pada 31 Mei lalu, selain daripada pengumuman bantuan tambahan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) dan tambahan Geran Khas Prihatin, Perdana Menteri turut mengumumkan 

  • bantuan tambahan RM 500 kepada yang berkelayakan
Siapakah Yang Layak ?

Bantuan khas ini akan diberikan kepada pemain industri pengangkutan awam seperti
  • pemandu teksi
  • pemandu bas sekolah
  • e-hailing
  • kereta sewa
  • bas persiaran
  • pemandu pelancong
Mereka ini sentiasa dalam perhatian Menteri Pengangkutan khusunya ketika berdepan cabaran akibat Covid-19.

Jumlah Bantuan

Menerusi bantuan PKP 3.0 atau PEMERKASI PLUS, kerajaan bersetuju memberi Bantuan Khas secara one-off sebanyak
  • RM 500
Sebanyak RM 68 juta diperuntukkan dan akan memberi manfaat kepada 134,000 penerima yang berdaftar.
  1. 62,000 pemandu kereta sewa dan e-hailing
  2. 40,000 pemandu teksi
  3. 17,000 pemandu pelancong
  4. 11,000 pemandu bas sekolah
  5. 4,000 bas persiaran
Syarat & Cara Permohonan

Kaedah dan kelayakan permohonan akan dimumkan dalam masa terdekat oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

Anda perlu sentiasa dapatkan maklumat terkini sahih dan melalui laman web dan media sosial rasmi APAD.

Tarikh Bayaran

Bantuan khas ini akan disalurkan kepada penerima yang berdaftar mulai 
  • Julai 2021
Tiada tarikh rasmi dikeluarkan buat setakat ini.

Bantuan Khas APAD : Bayaran One-Off RM 500 Bantuan Khas APAD : Bayaran One-Off RM 500 Reviewed by Admin Mikah on 6/13/2021 Rating: 5

13 ulasan:

  1. Says kje hotel dh lme cuti tampa gji..sbln xblh msuk kje..xde ke sebarang bntuk bntuan saya tgk krjaan byk bgi bntuan cnth bntuan skrg nie..hrap krjaan fhm keadaan skrg nie..

    BalasPadam
  2. Saya dapat tak klau tiada akaun bank

    BalasPadam
  3. Bpr online langsung tak boleh buat rayuan online start 15hb

    BalasPadam
  4. Suami saya pun x dpt buat rayuan tidak layak sebap menerima GKP adakah rm1000 boleh tampung perbelanjaan dlm 1 bulan dengan bayaran sekali yuran anak dan bill bill dan internet untuk pembelajaran anak2x ..3 orang anak semua online kelas hnya pakai data bila da hbis data perlu top up..

    BalasPadam
  5. Saya pemandu grab berdaftar, lengkap semua..tetapi x perna dapat apa jenis bantuan e-hailing..suda call pihak grab,ckp ada yg perlu d kemas kini.. Suda kemaskini, sampai skrg x dpt juga bantuan tu..

    BalasPadam
  6. Susah sekarang dgn keadaan covid ini,nak minta bantuan pun bukan mudah,buat pkp tapi xmacam pkp macam pesta tengok.saya lagi suka pkp yang mula2 menderita sekejap tapi dapat bekerja semula dgn baik.ini tengok lama lagi ini.entah lah kerajaan.saya bekerja gaji harian,ada keje ada gaji kalu xada keje xadalah gaji dengan saya saya kanser dengan anak ada 6orang.setiap orang ada cerita nya.

    BalasPadam
  7. Pengusaha kantin... Biarkan lah dia matikan.. bukan penting pun... Dia bukan manusia

    BalasPadam
  8. Saya ibu tunggal.niaga kecil.jual makanan.lockdown ni buat org niaga duk umah je.x ade bantuan pun

    BalasPadam
  9. Saya ni tak tahu nak mengadu pada siapa.saya ada status mana sb tak layak mana2 bantuan semua saya Minta bantuan semuanya tak lulus sedang Kan nak kata suami saya tak masuk satu Sen gaji utk bulan2 saya pun tak keja .memang ye dia ada lesen kontrak tapi tak berjalan .tak boleh buat keja dlm keadaan sekarang sudah 2 tahun tak apa2. Apa kah Daya saya nak makan nak minum sampai bila nak Minta sedekah ya alllah..bantu lah saya ni

    BalasPadam
  10. Star mula lockdown smpai sekarang ni,mana bntuan krajaan negeri,pusat,gula skill pn xdpt,dah la x bagi krja,penattttt

    BalasPadam
  11. Dh berapa kali buat rayuan aritu 1april dh mhon pn xdpt2..ni ryuan lgi pn xdpt..pyah sgt la.dh la kye ni niage smue xblh dh.. bntuan pnnpyh dpt..naik mcm2 syrat la tu la ni la..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.