Program Perantisan : Bantuan RM 800 Kepada Individu Belum Bekerja

 


Program Perantisan 

Program yang dikenali sebagai PERANTISAN ini ialah terbuka kepada belia yang belum bekerja untuk memohon di bawah program ini yang telah dilaksanakan pada PEMERKASA lepas.

Program ini telah ditambah baik selepas mendengar maklum balas daripada pihak industri. Oleh itu, Program Perantisan PERKESO yang dibawah PenjanaKerjaya 2.0 adalah lebih baik daripada program sebelumnya.

Sebagai contoh, Program Perantisan telah memanjangkan tempoh sehingga 6 bulan untuk memastikan belia mendapat latihan yang mencukupi.

Jumlah Bantuan

Kepada permohonan baharu, tempoh latihan akan diberikan sehingga 6 bulan. Manakala insentif yang bakal diterima ialah sebanyak 
  • RM 800
Tarikh Permohonan

Permohonan sudah dibuka bermula
  • 1 April lalu
Syarat-Syarat Yang Diperlukan

1) Syarat Majikan
  • Majikan hanya menggajikan graduan atau lepasan sekolah di antara 18-30 tahun sahaja.
  • Majikan boleh menggajikan mana-mana Perantis yang mengikuti Program Perantisan yang dilaksanakan oleh badan-badan yang berkelayakan.
  • Setiap perantis yang tersenarai hanya boleh ikuti 1 kursus sahaja.
  • Selain itu, majikan yang mengambil perantis di bawah PenjanaKerjaya layak memohon untuk pekerjanya menjalani latihan semula atau peningkatkan kemahiran berdasarkan keperluan pekerjaan.
2) Syarat Perantis
  • Calon adalah seorang dari kalangan lepasan sekolah atau
  • Graduan yang masih menganggur
Tidak Layak Memohon

Anda tidak layak memohon sekiranya : 
  • Syarikat yang mengambil pelajar Internship
  • Bukan warganegara Malaysia
  • Pelajar yang belum tamat pengajian
Cara Permohonan

1. Untuk Majikan
2. Perantis / Pemohon 
Maklumat Lanjut & Pertanyaan

Untuk maklumat lanjut atau sebarang pertanyaan berkaitan program di atas, anda boleh hubungi di talian
  • 1-300-22-8000

Program Perantisan : Bantuan RM 800 Kepada Individu Belum Bekerja Program Perantisan : Bantuan RM 800 Kepada Individu Belum Bekerja Reviewed by Admin Mikah on 6/06/2021 Rating: 5

22 ulasan:

  1. Saya pelajar lepasan SPM tahun 2018 dan saya masih tidak mendapatkan pekerjaan atau masih meggangur.

    BalasPadam
  2. saya pelajar lepasan SPM tahun 2018 yang masih menggangur

    BalasPadam
  3. saya tidak sudah kehilangan kerja semenjak pkp 2.0 , jadi saya masih menggangur tidak mendapat kan mana mana segi wang

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum saya kehilangan kerja dah 3 bulan , skrng kt kg saya pkp , mohon bantuan saya ad anak 2 . .

    BalasPadam
  5. adakah kekosongan untuk warga sabah

    BalasPadam
  6. Saya kehilangan kerja time pkp dimulakan sampai sekarang..di kampung sekarang pkp susah nak cari kerja di luar...

    BalasPadam
  7. Saya kehilangan kerja time pkp dimulakan sampai sekarang..di kampung sekarang pkp susah nak cari kerja di luar...

    BalasPadam
  8. Sya kehilngan keje sbb pkp dimulakn. Smpai skng sya ddk rumh je tk ada kje. Nk kuar tkut ....

    BalasPadam
  9. Knpa prlu
    Usaha la.. takkn sikit2 mau bantuan..
    Masi muda.. otak kamu smua bijak pandai

    BalasPadam
  10. Anak saya tak bekerja lagi.

    BalasPadam
  11. saya bekerja sendiri sejak tahun lalu. dan telah lepas tangan dan tidak lagi ada bekerja mna2 compony syarikat dan tidak bwkerja sendiri lagi dan sedang ingin berusaha mencari kerja selepas pkp selesai dilaksanalan..adakah sya mendapat bantuan?

    BalasPadam
  12. Laman web apa ni...bkin malu jk portal kerjaan tp bnyk iklan...d mna ptut d isi bg prmohonan baru

    BalasPadam
  13. Saya dah 2 bulan tak kerja...masih mencari tapi tidak dapat..mohon bantuan

    BalasPadam
  14. Saya dah 2 bulan tak kerja...masih mencari tapi tidak dapat..mohon bantuan

    BalasPadam
  15. Saya dah 2 bulan tak kerja...masih mencari tapi tidak dapat..mohon bantuan

    BalasPadam
  16. Tak cukup duit untuk beli barang dapur....

    BalasPadam
  17. Bole saya tau di mana link untuk membuat pendaftaran bagi program perantisan: bantuan rm800

    BalasPadam
  18. Sye kehilangan kje mcm mne nk mohon ye blh ke sye mohon rm800 mcm mne cara mohon rm800 tu

    BalasPadam
  19. Sye kelilangam kje mcm mne nk mohon ye blh ke sye mcm mne cara mohon tm800 tu

    BalasPadam
  20. Macam mana cara mohon rm800

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.