Cara Mohon Bantuan Kehilangan Pendapatan RM 500

 


Pemberitahuan mengenai bantuan kehilangan pendapatan telah diumumkan oleh Perdana Menteri pada Mac lepas.

Selaras dengan pengumuman PEMERKASA pada Mac, pelan tersebut diumumkan sebagai bantuan tambahan kepada rakyat sewaktu pandemik Covid-19.

Bantuan yang dikatakan akan dibayar tersebut pada Jun lalu telah ditangguhkan dan diganti dengan BPR tambahan.

BANTUAN KEHILANGAN PENDAPATAN

Pada pengumuman PEMULIH lepas, Perdana Menteri kembali mengumumkan bantuan kehilangan pendapatan.

Bantuan ini terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia yang kehilangan pendapatan / kehilangan pekerjaan dalam tempoh pandemik ini.

JUMLAH BANTUAN

Jumlah bantuan yang diumumkan adalah sama dengan jumlah bantuan tempoh hari iaitu :
  • RM 500 seorang
  • Pembayaran akan dilaksanakan secara one-off 
SYARAT KELAYAKAN

Tiada syarat kelayakan rasmi dikeluarkan setakat ini oleh mana-mana pihak kerajaan. Tetapi, jika kelayakan adalah sama seperti syarat kelayakan bantuan kehilangan pendapatan yang diumumkan pada Mac lepas,

Syarat kelayakan adalah seperti berikut :
  • Penerima bantuan adalah untuk mereka yang berumur antara 21 hingga 60 tahun.
  • Bantuan akan dibayar ke akaun penerima selepas pengesahan kehilangan pendapatan dan semakan silang dibuat melalui sistem Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).
TARIKH BAYARAN

Mengikut daripada kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri, 
  • Rakyat yang layak untuk menerima bantuan tersebut bermula Ogos 2021
  • Pembayaran adalah secara berperingkat

Cara Mohon Bantuan Kehilangan Pendapatan RM 500 Cara Mohon Bantuan Kehilangan Pendapatan RM 500 Reviewed by Admin Mikah on 7/09/2021 Rating: 5

29 ulasan:

  1. Balasan
    1. Saya hilang pekerjaan dah lama,so pendapatan pun dah xde...

      Padam
    2. Ni bantuan one off. Start bulan ogos. Ni auto masuk dalam akaun atau baucer sapa2 ada perkeso atau bpr atau silang data dgn lhdn

      Padam
  2. Macamana kerja sendiri, suami saya kerja sendiri ,tukang rumah.
    Dah xada sumber pendapatan,
    Anak 2 orang OKU....

    BalasPadam
  3. Suami saya X berkerja kerana pkp ni ...

    BalasPadam
  4. Suami saya kehilangan kerja sejak pkp ni

    BalasPadam
  5. Mcm mana pulak bagi yg kerja sebagai pembantu di pasar mana ada dpt payslip atau potong kwsp? Klau check di LHDN mana ada tunjuk yg kami pun pernah terjejas dgn pandemik ni dan skrg sdh kehilangan kerja?

    BalasPadam
  6. Banyak bantuan kena bg tapi susah betul mau memohon..dan belum tentu lagi dapat..

    BalasPadam
  7. Saya kehilangan kerja... Mcm mana mohon bantuan ni...

    BalasPadam
  8. mcm mna dengn kerja partime sahaja dapat tak

    BalasPadam
  9. Sy hilang keje,umah dah 2bulan tak bayar.terus mcm mne skrng BPR fasa ke2 tak lulus.cuba lah faham,sy anak 7org 3org malaysia 4org thailand.sy malaysia isteri sy thailand.semua tergendala.

    BalasPadam
  10. Kami tak ada sumber pendapatan langsung nie star pkp hari tu sehinggalah skarang nie..kilang pun tutup..kami harap kerajaan dapat ambil iniseftif terhadap kami..

    BalasPadam
  11. Macamana carancara mohon..? Suami saya bru hilang kerja bulan 7...

    BalasPadam
  12. Macam mana nak mohon.. Sy seorang ibu tunggal anak 7.sebelum ni niaga ok..tp semenjak covid ni aduhai sedih

    BalasPadam
  13. Mcm mna nak mohon.,Sya dah lama tak KJ dri 2007 lgi yg paling teruk semenjak covid bikin pun sudah nak dpt

    BalasPadam
  14. Bagilah links cara memohon supaya cepat permohonan nya

    BalasPadam
  15. saya ibu tungal kepada 4 anak.,diberi cuti tanpa gaji.
    sejak covid segala perbelanjaan saya terjejas...dengan keadaan macam mana anak2 saya dan saya nak makan..

    BalasPadam
  16. Saya ibu tungal kepada 1 orang anak,yang tidak bekerja sejak covid,segala perbelanjaan sy terjejas..Dengan macam mana anak sy dan nk makan..rumah sewa xmampu nak bayar

    BalasPadam
  17. Pengumuman saja ke? Mana link permohonan? Jangan jadi macam bantuan prihatin Sabah Turbo 2.0/3.0 segalanya. Umum tapi x link mohon, duit ada dlm perbelanjaan

    BalasPadam
  18. Saya membawa bas sklh kini tiada pendapatan lg..

    BalasPadam
  19. Saya peniaga kecil di pusat plancong cameron highlands.. Akibat dr wabak covic ni sy bkan sahaja kehilangan sumber pndapatan malah kerjaya sy musnah sama skali..brng2 niaga hbis rosak dibuang..kerana tiada pembeli brkunjung..peniaga yg mengharapkan plancong semata2 sbgai pmbeli..

    BalasPadam
  20. Saya peniaga kecil di pusat plancong cameron highlands.. Akibat dr wabak covic ni sy bkan sahaja kehilangan sumber pndapatan malah kerjaya sy musnah sama skali..brng2 niaga hbis rosak dibuang..kerana tiada pembeli brkunjung..peniaga yg mengharapkan plancong semata2 sbgai pmbeli..

    BalasPadam
  21. Saya peniaga kecil di pusat plancong cameron highlands.. Akibat dr wabak covic ni sy bkan sahaja kehilangan sumber pndapatan malah kerjaya sy musnah sama skali..brng2 niaga hbis rosak dibuang..kerana tiada pembeli brkunjung..peniaga yg mengharapkan plancong semata2 sbgai pmbeli..

    BalasPadam
  22. askm bagaimna sya mahu mohon bantuan ni

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.