Bantuan Khas Covid-19 : Bantuan sehingga RM 1,300 untuk isi rumah dan bujang

 


Apa itu Bantuan Khas Covid-19 ?

Bantuan Khas Covid-19 ialah bantuan tambahan yang diberikan oleh kerajaan dalam menangani pandemik Covid-19. Bantuan ini diberikan sejajar dengan pengumuman Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang diumumkan baru-baru ini.

Insentif ini akan memanfaatkan rakyat Malaysia yang sangat memerlukan daripada golongan isi rumah mahupun bujang.

Jumlah Bantuan

Jumlah bantuan yang diberikan ialah mengikut jenis golongan. Terdapat 3 jenis golongan yang telah disenarikan, antaranya

Golongan Miskin Tegar

1) Kategori Isi Rumah

Jumlah bantuan kepada kategori isi rumah ialah berjumlah RM 1,300. 
  • Pembayaran akan dilakukan bermula Ogos (RM 500), November (RM 500) dan Disember (RM 300).
2) Kategori Bujang

Jumlah bantuan kepada kategori bujang ialah RM 400.
  • Pembayaran akan dilakukan bermula Ogos (RM 100) dan November (RM 300).
Golongan B40

1) Kategori isi rumah

Jumlah bantuan kepada kategori isi rumah B40 ialah RM 800.
  • Pembayaran akan dilakukan bermula Ogos (RM 500) dan Disember (RM 300).
2) Kategori bujang

Jumlah bantuan kepada kategori bujang B40 ialah RM 200.
  • Pembayaran akan dilakukan pada Ogos (RM 200)
Golongan M40

1) Kategori isi rumah

Jumlah bantuan kepada kategori isi rumah M40 ialah RM 250.
  • Pembayaran akan bermula pada Ogos berjumlah RM 250.
2)  Kategori bujang

Jumlah bantuan sebanyak RM 100 akan dibayar secara one-off pada Ogos.

Tarikh Pembayaran 

Pembayaran akan bermula pada bulan Ogos, November dan Disember tahun ini mengikut kelayakan anda.

Syarat Kelayakan

Setakat ini, tiada informasi dikeluarkan oleh kerajaan berhubung syarat kelayakan untuk memohon BKC ini. 

Kemungkinan besar, kerajaan akan mengeluarkan maklumat terperinci dalam masa terdekat.

Tarikh Permohonan

Tidak dimaklumkan buat setakat ini berhubung tarikh sebenar untuk permohonan baharu dibuka.

Akan dimaklumkan dari masa ke masa.
Bantuan Khas Covid-19 : Bantuan sehingga RM 1,300 untuk isi rumah dan bujang Bantuan Khas Covid-19 : Bantuan sehingga RM 1,300 untuk isi rumah dan bujang Reviewed by Admin Mikah on 7/02/2021 Rating: 5

20 ulasan:

  1. cmne nk tahu kita kategori yg mne? bpr last tmbhan dpt 100 tu

    BalasPadam
  2. Miskin tagar tu gaji berpa

    BalasPadam
  3. Mcm mana nk mohon miskin tegar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak tahu gak miskin tegar mcm mana

      Padam
    2. Miskin tegar diketogorikan tidak memiliki akaun bank pendapatan rm1 kais pagi makan pagi....berdafta dengan gelandangan

      Padam
  4. Nak saya yang kena buang keja ni sbb Covid-19 ni mcm mn

    BalasPadam
  5. Sya spi Skgr satu bantuan pun tak DPT bpr kata lulus yg kedua spi Skgr tak ada pun

    BalasPadam
  6. Bleh tahu tak klo skrg ni kite nk meminta bantuan ...nk minta bantuan di mna yg segera?? Bleh info pm0162269315

    BalasPadam
  7. How to apply i'm really in needed rite now!!

    BalasPadam
  8. Knp sy sudah kemas kini acc bank pun kena ambik dekat BSN

    BalasPadam
  9. Bantuan BKC ni masuk akaun suami ke @ isteri

    BalasPadam
  10. Hai salam satu Malaysia, kenapa says tak kayak untuk bantuan .pada masa mini saya pemandu teksi

    BalasPadam
  11. Mungkin kena bawa surat@borang p LHDN dgn sokongan ketua kg..bahawa c anu bin c anu adalah miskin tegar&disah kan benar?🤣

    BalasPadam
  12. Kwsp Acc1 & Acc2 sampai licin aku keluarkan..survive gara2 jahanam covid ni..layak ka?

    BalasPadam
  13. Goverment kena kaji semula..di kampung aku..pangkat Ketua Anak Negeri (KAN) PUN masih boleh dpt status MISKIN tegar..sdg kn berkerja dan berpencen..

    BalasPadam
  14. B40 blh dapat kah ni bantuan?

    BalasPadam
  15. Bagaimana pula bagi keluarga yang tak sempat buat rayuan BPR layakkah mendapat bantuan ini?

    BalasPadam
  16. Saya tukang masak ...dapat kah bantuan ini?mihon penjelasan

    BalasPadam
  17. Kerajaan bodoh ni sengaja bagi pening rakyat,sebelum ni aku kategori b40-bujang dapat 500,sekarang makin kurang dan aku jadi kategori m-40-bujang,aoe cerita kerajaan ni,nak makan duit haram pun agak2 la,jangan sampai nampak kau buat kerja haram,dah la time rakyat tengah susah,kau tambah susah rakyat,babi ape kerajaan yg ada hubungan dengan freemanson,dasar islam liberal kau ni

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.