Bantuan Kewangan RM 500 Dibayar Pada Selasa 26 Oktober

 



Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP) telah heboh didengari oleh masyarakat sejak bulan Mac lalu lagi yang diumumkan oleh bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun ia ditangguhkan beberapa bulan sehinggalah dilaksanakan semula pada bulan Oktober tahun ini.

BANTUAN KEHILANGAN PENDAPATAN

Bantuan ini terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia yang kehilangan sumber pendapatan atau kehilangan pekerjaan dalam tempoh pandemik ini.

Langkah ini merupakan untuk membantu rakyat yang kehilangan sumber pendapatan akibat pembuangan kerja yang dilakukan oleh para majikan untuk mengatasi krisis ekonomi.

TARIKH BAYARAN BKP

Berita yang baru diterima, Perdana Menteri telah mengumkan Bantuan Kehilangan Pendapatan diberikan secara one-off akan dibayar mulai

  • Selasa 26 Oktober 2021 
Perdana Menteri berkata, bantuan ini akan memberi manfaat kepada hampir 870,000 individu yang telah hilang pendapatan pada tahun 2021 ini.

"Kesemua bantuan ini melibatkan implikasi kewangan sebanyak RM 434 juta demi memastikan kesejahteraan Keluarga Malaysia.

"BKP diberikan kepada pekerja yang kehilangan sumber pendapatan data Kumpulan Wang Simpanan Pekerja atau PERKESO dalam tahun 2021," ujarnya.

JUMLAH BANTUAN

Jumlah bantuan yang diumumkan ialah seperti berikut :
  • Berjumlah RM 500 seorang bagi yang layak
  • Pembayaran dilaksanakan secara one-off

CARA PERMOHONAN

Permohonan tidak diperlukan untuk menerima Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP). Hal ini kerana Kerajaan akan membuat semakan melalui beberapa agensi kerajaan seperti berikut :
  • Penerima bantuan adalah yang berumur 21 tahun sehingga 60 tahun
  • Pengesahan kehilangan pendapatan dan semakan silang dibuat melalui sistem Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) serta Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) untuk memastikan sama ada lulus atau tidak untuk menerima bantuan

COMMENTS

BLOGGER: 28
  1. Tak ada record penerima bkp 😔

    BalasPadam
  2. Ramai yg tak dpt..spttnya bantuan ni jn d plh ksh..bg sama rata semua rakyat malaysia sabah serawak kehilangan pendapatan jga ..ni bg pun plh ksh mna blh bgtu yg lain kesian ..ni bkn bantuan ni bantuan plh ksh.

    BalasPadam
  3. Sya x dpt juga.b40 sepatutnya layak terima ni cuma.nk tungu bkc fasa yg seterusnya tu pn cuma rm 300 baki x ckp rsanya.maaf kpd pak long pm.harap afa sinar yg lebih bai pd.bajet jumaat ni.tk.

    BalasPadam
  4. Lepas ni compom ada kelonggaran bila semua mendesak tambah baik syarat2 yg tarikh berhenti tu..buat lah star dari tahun 2019

    BalasPadam
  5. sy sdh 3 bln tk kerja(25/7/21-sekarang) tp kenapa sy tk ada dlm recod penerima BKP?

    BalasPadam
  6. Yg berkenaan blh check baik²?? Sy dgn kwn² sy kerja Stu kompeni sblum ni, dan skrg bercuti tanpa gaji KWSP dan PERKESO dari awal tahun 2021 tiada caruman.. kwan² yg lain dapat BKP ni dan ada juga yg tidak dapat sedangkn sblum kerja Stu kompeni juga. Apa yg perlu Sy buat?? dmna mau bersuara dlm hal ni??

    BalasPadam
  7. Sye pun belum dapat rm500 tun sye cek dalam akaun pun tkde

    BalasPadam
  8. LHDN kerajaan ni biar betul² bt kja la.. jgn pilih².. Sy dgn kwn² yg lain seblum ni kerja Stu kompeni, skg bercuti tanpa gaji sudah.. KWSP dan PERKESO dari hujung tahun lalu lagi tiada caruman.. septutnya layak, sekali check nama tiada dlm rekod penerima. Apa suda jdi.. mcm mna nak pastikn betul² ttg bantuan ni. Kasihan ada yg dapat ada yg tidak dapat, sedangkan mmg layak juga klu ikut syarat² kelayakan. Kecewa dgn lhdn buat kja klu begini.

    BalasPadam
  9. Tiada dalam rekod penerima..mende semua ni

    BalasPadam
  10. Tiada dalam rekod penerima juga,dari tahun lepas dah tak kerja ni

    BalasPadam
  11. Kepala bana kerajaan la ni.. Ada pulak pilih2 kasih.. Check data kwsp?? Yg aku ni sebelum2 ni mana ada potongan kwsp.. TAK DAPAT PON!!!!!!!!

    BalasPadam
  12. macam mana yg tiada caruman kwsp dan perkeso yg tidak berkeja hilang pendapatan..xkan xdapat kot...sedih la kerajaan buat pilihan mcam ni...kami yg tiada caruman kwsp dan perkeso ni..tak layak ka dapat..

    BalasPadam
  13. Macam taik lah kerajaan..nak bagi bantuan pun pilih2..ramai lagi yg susah ni..pakai otak sikit..nk bagi..bagi samarata la pundek..geram pulak aku haaa

    BalasPadam
  14. Ini tak adil, pilih kasih. Kerajaan gagal

    BalasPadam
  15. Asalamualaikum sy nk tnya mcmna sy yg ada lesen niaga tapi niaga goreng pisang je xtergolong dalam b40 apakah xda ihsan langsung

    BalasPadam
  16. Sy berharap kerajaan sekarang ni lbh peka dgn saluran bantuan utk rakyat.
    Ramai golongan b40 x dpt bantuan walaupun mereka layak. Alasan ada ssm.
    Di harap pihak kerajaan buat kaji selidik pendapatan rakyat yg ada ssm.
    Berapa pendapatan seseorang peniaga berkenaan.
    Ada juga yg ssm x aktif.
    Tp x layak juga terima bantuan.
    Mohon pihak kerajaan lbh peka.

    BalasPadam
  17. BKP BETUL DITANGGUHKAN KAH??

    BalasPadam
  18. Tiada dalam record.. Rsanya sy pun kehilangan kerja, tp tula xdpt.

    BalasPadam
  19. assalamualaikum sy perlu kan bntuan ni...sy krj tpi gji tak cukup...suami niaga sendiri ...skrg bisnes dah kurg skit...tlong ye..sy nak bntuan ni...sy hrp pihak atsan dpt pertimbang kan hal ni trime ksih

    BalasPadam
  20. Semua pun tidak dapat .cuba bagi contoh yang boleh dapat orang macam mana

    BalasPadam
  21. Check tadi pun tadi. Pergi penuh harapan

    BalasPadam
  22. Saya pun x dpt bantuan ni.saya seorang ibu tunggal,ade anak 2.hilang kerja juga.knp x layak terima bantuan ni.sedih sungguh

    BalasPadam

Nama

Aeon,2,Agama,5,Agro Bank,1,Audit,1,Bajet 2022,3,Bantuan,247,Bantuan Bukan Kerajaan,4,Belanjawan 2021,15,BPR,5,Covid-19,15,Drama,2,e-wallet,1,Ebit Lew,2,F&B,4,Fastfood,1,IN,1,Informasi,189,IPT,9,Jawatan Kosong,15,JKM,4,Johor,19,Kedah,9,Kelantan,11,Kerajaan,79,Kerani,5,Kerjakosong,5,Kesihatan,5,KFC,1,Kilang,17,Kuala Lumpur,20,KWSP,12,Labuan,1,Maybank,3,Melaka,6,MySalam,1,Negeri Sembilan,22,Oil & gas,4,p,1,Pahang,10,Panduan,1,Pasar Raya,2,Pemandu,8,Pendidikan,4,Penerbangan,1,Pengajar,4,Penjawat Awam,1,Perak,15,Perbankan,5,Perlis,3,Pertanian,4,Perumahan,2,Pesara,1,Politik,2,Pulau Pinang,13,Puspakom,2,Putrajaya,2,Review,2,RHB,1,Sabah,20,Sarawak,15,Selangor,35,Seluruh Negeri,31,SPA,8,Swasta,125,Syarikat pengeposan,7,Telekomunikasi,5,Temuduga,1,Terengganu,10,Top Glove,2,Trending,18,Viral,3,
ltr
item
Kerjaya Semasa !: Bantuan Kewangan RM 500 Dibayar Pada Selasa 26 Oktober
Bantuan Kewangan RM 500 Dibayar Pada Selasa 26 Oktober
bantuan , bantuan kehilangan pendapatan , bkp , RM 500, kerajaan , lhdn , perkeso , kwsp , pendapatan
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEhWXN7MipScVJzDMv-YPghi-WB2ZeXtWpsk5fEkkX-vlUW7K-SnY2ifABikh05bLOEDg2oUkc_UOLiQc8Ef-Om3lUyYfDUAiR2SXMsHqVWS0mfzd0LpNorDYWLYQdjuzCol1MfbvhwvIBTRO76CeZGcT64to3OWI2mfq91ZwMZfwMmGY3BDGskgPJfpQg=s16000
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEhWXN7MipScVJzDMv-YPghi-WB2ZeXtWpsk5fEkkX-vlUW7K-SnY2ifABikh05bLOEDg2oUkc_UOLiQc8Ef-Om3lUyYfDUAiR2SXMsHqVWS0mfzd0LpNorDYWLYQdjuzCol1MfbvhwvIBTRO76CeZGcT64to3OWI2mfq91ZwMZfwMmGY3BDGskgPJfpQg=s72-c
Kerjaya Semasa !
https://www.kerjasemasa.com/2021/10/bantuan-kewangan-rm-500-dibayar-pada.html
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/2021/10/bantuan-kewangan-rm-500-dibayar-pada.html
true
2291011223639926336
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content