RASMI : Tarikh Bayaran BKC Fasa 3

tarikh bayaran bkc fasa 3 beserta bantuan khas, tarikh bayaran, jumlah bantuan, kaedah bayaran

 


Pembayaran Bantuan Khas Covid (BKC) sangat ditunggu-tunggu oleh para penerima memandangkan ia sudah masuk kepada pembayaran terakhir. Oleh sebab yang demikian, kerajaan baru sahaja mengumumkan tarikh rasmi pembayaran BKC untuk fasa 3.

BANTUAN KHAS

BKC adalah satu jenis bantuan yang diberikan kepada rakyat ketika negara sedang menghadapi pelaksanaan penutupan sektor ekonomi pada bulan Jun lalu.

Perkara ini ialah untuk meringankan beban rakyat kerana mereka tidak boleh pergi bekerja disebabkan terdapat sebilangan sektor ekonomi ditutup. Hal ini akan mengakibatkan ramai rakyat yang kehilangan pekerjaan dan seterusnya tiada sumber pendapatan.

Diharapkan dengan hadirnya BKC yang dibayar selama 3 fasa mampu meringankan beban rakyat untuk membeli barang keperlu kepada keluarga dan diri sendiri.

Mengikut daripada pengumuman sebelum ini, BKC akan dibayar dalam 3 fasa iaitu 
  • Fasa 1 - September
  • Fasa 2 - November
  • Fasa 3 - Disember

TARIKH BAYARAN

Tarikh pembayaran untuk BKC Fasa 3 baru sahaja diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato Seri Ismail Sabri pada petang tadi.

Menurut beliau, pembayaran BKC Fasa 3 akan mula disalurkan pada
  • 20 Disember iaitu pada Isnin
  • Pembayaran ini akan melibatkan hampir 3.8 juta penerima
  • Peruntukan berjumlah RM 1.2 bilion untuk BKC Fasa 3
"Kerajaan sentiasa komited memastikan bantuan yang disediakan ini menjamin kesejahteraan Keluarga Malaysia".

JUMLAH BAYARAN

Jumlah keseluruhan BKC ialah RM 1,300 tetapi ia bergantung dengan kelayakan masing-masing.

Berikut ialah jumlah bantuan mengikut kategori :

Kategori Miskin Tegar Isi Rumah 
  • Bantuan RM 300 akan diberikan pada BKC Fasa 3
Kategori B40 Isi Rumah
  • Bantuan berjumlah RM 300 akan diberikan
Hanya dua (2) jenis pembayaran kategori sahaja akan diberikan manakal kategori bujang, warga tua dan M40 sudah selesai pada BKC lalu.

KAEDAH BAYARAN


Berikut ialah kaedah bayaran untuk BKC Fasa 3 ini :

Pembayaran bantuan untuk kedua-dua kategori akan terus dikreditkan melalui akaun bank yang sama seperti sebelum ini.

Manakala bayaran untuk penerima yang tidak mempunyai akaun bank boleh ditebus melalui mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional.


COMMENTS

BLOGGER: 9
  1. Tak masuk apa² pun bujang bulan lalu??

    BalasPadam
  2. Indah khabar dari rupa,bentuk bantuan berpilih,diskriminasi..fasa 1 dapat,fasa 2 dan 3 tak dapat...agaknya penyakit covid19 juga memilih org yg layak dpt penyakit...menghairankan

    BalasPadam
  3. Bkc fasa 2 ketogeri bujang sy tak dpt pun,fasa 1 dpt 200,seblum ini terus ke akaun.. skrng hampehh.. allah bagi rezeki lainlah tu.
    sabar je.

    BalasPadam
  4. umum untuk bujang b40 rm350 tapi hanya bayar 200 sahaja,fasa 2 dan 3 tak dapat..

    BalasPadam
  5. Sama la dgn ak.. Fasa 1 dapat rm200. Fasa 2.3 tak dapat langsung.. Sepatutnya bujang ada balance lagi rm300.kata keseluruhan bujang rm500.. Mcm pelik je..

    BalasPadam
  6. #pandanganperibadi.
    Bantuan kepada rakyat semakin kecil dibandingkan masa pemerintahan kerajaan sebelum ini. Beban yang makin meningkat, harga barang semua naik.subsidi barangan makin kurang. Pendapatan masih sama. Golongan b40 sangat tertekan sekarang. Hutang semua kene bayar,harga barang naik, bantuan kerajaan makin kurang, gaji tak naik. Apa yang kerajaan nak banggakan?Menang pilihan raya kat melaka bukan tiket menjamin kedudukan ya. mungkin ada sesetengah orang yang buta mata & hati. sokong semata kerana nama parti,sedangkan perjuangan dah menyasar.

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum..maaf saya nak tanya,kenapa dah lama saya tak terima bantuan BPR last saya dapat bulan ogos.. September,november n December saya tak dpt.. Pastu sekarang nie saya mangsa banjir dh seminggu saya kt PPS

    BalasPadam
  8. Indah khabar dari rupa bantuan rakyat ni.bagi depa makan Perabis duit depa.memang tak adil la kerajaan skrg ni.penipu

    BalasPadam

Nama

Aeon,2,Agama,6,Agro Bank,1,Audit,1,Bajet 2022,7,Bantuan,423,Bantuan Bukan Kerajaan,4,Belanjawan 2021,15,BPR,5,Covid-19,15,Drama,2,e-wallet,1,Ebit Lew,2,F&B,4,Fastfood,1,IN,1,Informasi,272,IPT,9,JaminKerja,1,Jawatan Kosong,18,JKM,5,Johor,19,Kedah,9,Kelantan,11,Kerajaan,82,Kerani,5,Kerjakosong,5,Kesihatan,5,KFC,1,Kilang,17,Kuala Lumpur,20,KWSP,14,Labuan,1,Maybank,3,Melaka,6,MySalam,1,Negeri Sembilan,22,Oil & gas,4,p,1,Pahang,10,Panduan,1,Pasar Raya,2,Pemandu,8,Pendidikan,4,Penerbangan,1,Pengajar,4,Penjawat Awam,1,Perak,15,Perbankan,5,Perlis,3,Pertanian,4,Perumahan,1,Pesara,1,Politik,2,Pulau Pinang,13,Puspakom,2,Putrajaya,2,Review,2,RHB,1,Sabah,20,Sarawak,15,Selangor,35,Seluruh Negeri,31,SPA,8,Swasta,125,Syarikat pengeposan,7,Telekomunikasi,5,Temuduga,1,Terengganu,10,Top Glove,2,Trending,18,Viral,3,
ltr
item
Kerjaya Semasa !: RASMI : Tarikh Bayaran BKC Fasa 3
RASMI : Tarikh Bayaran BKC Fasa 3
tarikh bayaran bkc fasa 3 beserta bantuan khas, tarikh bayaran, jumlah bantuan, kaedah bayaran
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEi-hI69aCFg9RJhTHQoQbiVtFrieA2OX2t1ZitgdNmeBoRNNaHmcX0UXZ304Vd2rXqH9AZ8xg5EoPr6kgi3vhLrBqDcwm3L3zmjizaJXbUjvRBvtUYmH92oIww68oEI1kqaqhs_6Lmk4pPw0cbQuWJ72b6l2eyMgu8xZZjabx3-acCxzh_NN7EVcHEZFw=s16000
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEi-hI69aCFg9RJhTHQoQbiVtFrieA2OX2t1ZitgdNmeBoRNNaHmcX0UXZ304Vd2rXqH9AZ8xg5EoPr6kgi3vhLrBqDcwm3L3zmjizaJXbUjvRBvtUYmH92oIww68oEI1kqaqhs_6Lmk4pPw0cbQuWJ72b6l2eyMgu8xZZjabx3-acCxzh_NN7EVcHEZFw=s72-c
Kerjaya Semasa !
https://www.kerjasemasa.com/2021/12/bkc-fasa-3_01695025824.html
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/2021/12/bkc-fasa-3_01695025824.html
true
2291011223639926336
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content