TERKINI: Butiran Terperinci Pengeluaran Khas KWSP RM 10,000

Ini Butiran Terperinci Pengeluaran Khas KWSP RM 10,000, Butiran Terperinci Pengeluaran Khas, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja,

 

Ini Butiran Terperinci Pengeluaran Khas KWSP RM 10,000

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan pelaksanaan pengeluaran khas wang KWSP RM 10,000. Perkara tersebut adalah sangat ditunggu-tunggu oleh rakyat setelah pelbagai cara dilakukan seperti penyerahan memorandum, petisyen dan lain-lain.

Menurut Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz, butiran terperinci pengeluaran khas KWSP RM 10,000 akan diumumkan oleh pihak KWSP dalam masa terdekat.

BUTIRAN TERPERINCI PENGELUARAN KHAS

Pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengeluarkan sebuah hantaran melalui laman media massa tentang informasi ringkas berkenaan Pengeluaran Khas.

Berikut adalah butiran yang diberikan :

1. Pengeluaran Khas terbuka kepada ahli KWSP yang berumur di bawah 55 tahun.

2. Permohonan Pengeluaran Khas KWSP dibuka bermula 1 April sehingga 30 April 2022 ini dan permohonan adalah secara online sahaja.

3. Pembayaran pertama akan dibuat bermula 20 April 2022 ini.

4. Amaun pengeluaran minimum sebanyak RM 50 sehingga RM 10,000.

5. Pembayaran akan menggunakan baki simpanan Akaun 2. Jika tidak mencukupi, simpanan Akaun 1 turut boleh digunakan.

Buat masa sekarang, tiada lagi informasi sama ada Pengeluaran Khas ini bersifat sekali bayar atau secara bulanan seperti i-Citra lepas.

PENGELUARAN KWSP RM 10,000 DILULUSKAN

RASMI : Perdana Menteri mengumumkan bahawa pengeluaran khas KWSP berjumlah RM 10,000 diluluskan.

Menurut beliau, ia merupakan perkara yang susah diluluskan kerana ia merupakan simpanan hari tua dan beharap menggunakan duit tersebut jika benar-benar perlu sahaja.

Bagaimanapun, maklumat lanjut akan diperincikan oleh KWSP dan Kementerian Kewangan.

MERUPAKAN KEPUTUSAN YANG SUKAR

Ismail Sabri berjata, ini merupakan keputusan yang sukar yang terpaksa dibuat oleh kerajaan memandangkan KWSP melibatkan simpanan hari tua rakyat.

Namun begitu, beliau menjelaskan kerajaan sedia maklum pengeluaran khas ini adalah antara jalan tengah dan mengimbangi antara keperluan mendesak hari ini dan simpanan masa hadapan.

BERHARAP AGAR SEMUA PENCARUM MEMBUAT PENILAIAN

Dalam masa yang sama, Perdana Menteri berharap agar semua pencarum dapat membuat penilaian dan mengekalkan simpanan mereka melainkan ia perlu sahaja.

"Walaupun kerajaan memberikan kebenaran untuk pengeluaran khas KWSP ini, namun saya merayu kepada para pencarum supaya mengekalkan simpanan kecuali keadaan benar-benar mendesak.

"Saya berharap para pencarum membuat pertimbangan yang sewajarnya sebelum melakukan pengeluaran, demi masa depan," kata beliau dalam sidang khas sebentar tadi.


COMMENTS

BLOGGER: 5
  1. Buat oneoff saja lah.. kami rakyat banyak kehilangan kerja.. ada yang terpaksa berhutang.. ada yang terpaksa gulung tikar kerana terpaksa menutup perniagaan dan banyak lagi masalah yang kami hadapi ... Kami mahu oneoff!!! Korang ingat kami ini tidak ada buat perancangan ke untuk ubah kehidupan kami ke? Dengan rm10k itu,sekurang-kurangannya boleh kami membantu perniagaan kami dan korang rasa ingat besar kah rm10k !!! Ini duit kami sendiri , kami mahu duit kami di bayar secara oneoff!!!Banyak rakyat mahukan oneoff !!!

    BalasPadam
  2. Betul. Bayaran one off sahaja. Ansuran bulanan akan buat semua yang dirancang tak jadi. Tolong la kali ni buat sekali pembayaran sahaja

    BalasPadam
  3. Saya berharap sgt dapat dibayar dgn cara sekali bayar one off payment klu bayar ansuran ni, takut apa yg kami dok rancang ni tak jadi... Lagi plak hutang pun dah bertimbun ni. Jadi bila duit dah ada kt tangan, masa tu rancangan sekali dgn perbuatan, baru boleh jadi.... Pada saya lah.. So please, fahami kami golongan yg kebanyakan nya rasa B40 kot..

    BalasPadam
  4. Sepatut dividen kwsp dibayaq setiap tahun sebab itu duit pencarum.. tkkan kami tkbole mkn duit titik peluh kami.. hak kami.. utang ratusan ribu. Sepatutnya dividen diberikan tiap tahun.. sbb kami dok carum.. bodoh

    BalasPadam
  5. Pilihan kami majority mahu one off tanpa terlalu banyak syarat ...tidak perlu pakai alasan hari tua sebab kesusahan yang kami lalui sekarang ini serba memerlukan duit kami itu...itu hak kami buat keputusan...

    BalasPadam

Nama

Aeon,2,Agama,6,Agro Bank,1,Audit,1,Bajet 2022,8,Bantuan,526,Bantuan Bukan Kerajaan,7,Belanjawan 2021,15,BKM,8,BPR,5,Covid-19,15,Drama,2,e-wallet,1,Ebit Lew,2,F&B,4,Fastfood,1,IN,1,Informasi,289,IPT,9,JaminKerja,1,Jawatan Kosong,18,JKM,7,Johor,19,Kedah,9,Kelantan,11,Kerajaan,82,Kerani,5,Kerjakosong,5,Kesihatan,5,KFC,1,Kilang,17,Kuala Lumpur,20,KWSP,17,Labuan,1,Maybank,3,Melaka,6,MySalam,1,Negeri Sembilan,22,Oil & gas,4,p,1,Pahang,10,Panduan,1,Pasar Raya,2,Pemandu,8,Pendidikan,4,Penerbangan,1,Pengajar,4,Penjawat Awam,1,Perak,15,Perbankan,5,Perlis,3,Pertanian,4,Perumahan,1,Pesara,1,Politik,2,Pulau Pinang,13,Puspakom,2,Putrajaya,2,Review,2,RHB,1,Sabah,20,Sarawak,15,Selangor,36,Seluruh Negeri,31,SPA,8,Swasta,125,Syarikat pengeposan,7,Telekomunikasi,5,Temuduga,1,Terengganu,10,Top Glove,2,Trending,18,Viral,3,
ltr
item
Kerjaya Semasa !: TERKINI: Butiran Terperinci Pengeluaran Khas KWSP RM 10,000
TERKINI: Butiran Terperinci Pengeluaran Khas KWSP RM 10,000
Ini Butiran Terperinci Pengeluaran Khas KWSP RM 10,000, Butiran Terperinci Pengeluaran Khas, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja,
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEhVx2xFor9QbhncAadpczavPyQ-KzT-5MW14yxc6PNvtT7aizQXU6ZyMOK2gc6jFI7R9fB9Qekrr5rXPf85x36YgaAEy6jb4nx5HAmdprsPfw8trGk07MQ5d50qIMz-RUuV2BpP2umZjP62YTsy5xezfy6k7OSEiVaLfdS2a2wLbiYMnjTJ5spDjpMVGw=s16000
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEhVx2xFor9QbhncAadpczavPyQ-KzT-5MW14yxc6PNvtT7aizQXU6ZyMOK2gc6jFI7R9fB9Qekrr5rXPf85x36YgaAEy6jb4nx5HAmdprsPfw8trGk07MQ5d50qIMz-RUuV2BpP2umZjP62YTsy5xezfy6k7OSEiVaLfdS2a2wLbiYMnjTJ5spDjpMVGw=s72-c
Kerjaya Semasa !
https://www.kerjasemasa.com/2022/03/butiran-terperinci-pengeluaran-khas-kwsp.html
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/2022/03/butiran-terperinci-pengeluaran-khas-kwsp.html
true
2291011223639926336
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content