i-Ceria : Kemudahan Pengeluaran Terakhir KWSP

i-Ceria Pengeluaran Terakhir KWSP serta Apa itu i-Ceria ?, objektif i-ceria, penjelasan lanjut, tarikh pelaksanaan dan i-Ceria bertepatan

 


Setelah sekian lama kita kurang mendengar berita mengenai isu pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Malaysia (KWSP), akhirnya kini terdapat sebuah kemas kini mengenai pengeluaran KWSP tersebut.

Sebelum ini, rakyat Malaysia terus mendesak pihak kerajaan agar meluluskan pengeluaran one-off KWSP berjumlah RM 10,000. Tetapi masih tiada perkembangan sehingga kini.

Tetapi, pada 1 Mac terdapat seorang Ahli Parlimen mencadangkan sebuah bantuan kewangan yang dikenali sebagai i-Ceria.

APA ITU i-CERIA ?

Sebelum ini, kita hanya mendengar i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra yang merupakan pengeluaran wang yang disediakan oleh pihak KWSP. 

Seorang ahli parlimen yang bernama Datuk Seri Mohd Salim Sharif yang merupakan Barisan Nasional mencadangkan pihak kerajaan memperkenalkan sebuah bantuan kewangan yang berlandaskan KWSP dikenali sebagai i-Ceria. Beliau turut menegaskan bahawa ia adalah kemudahan pengeluaran wang buat kali terakhir.

OBJEKTIF i-CERIA 

Menurut beliau, pelaksanaan i-Ceria ini kerana terdapat keperluan mendesak bagi sebilangan rakyat Malaysia menggunakan wang persaraan mereka itu bagi tujuan meneruskan kelangsungan hidup.

Tambahan beliau, tuntutan tersebut bukan menidakkan kebimbangan kerajaan terhadap simpanan hari tua, tuntutan beliau juga bukanlah untuk menafikan fakta mengenai 20 peratus daripada pencarum KWSP tidak mempunyai simpanan yang cukup di hari tua. 

Menurut beliau, tuntutan yang dibuat pada hari ini adalah untuk memastikan permintaan Keluarga Malaysia  dipenuhi, khususnya mereka yang bergelut akibat pandemik ditambah pula musibah banjir yang berlaku baru-baru ini.

PENJELASAN LANJUT

Menurut Mohd Salim, sudah tiba masanya kerajaan sedia mengkaji semula tuntutan rakyat iaitu pengeluaran KWSP untuk kali terakhir dan secara bersasar bagi mereka yang memerlukan, bergantung kepada jumlah simpanan.

TARIKH PELAKSANAAN

i-Ceria KWSP ini bukanlah bantuan kewangan yang pasti akan disediakan oleh pihak kerajaan tetapi hanya cadangan daripada ahli parlimen.

Walau bagaimanapun, cadangan yang dibuat oleh Mohd Salim dipersetujui oleh beberapa Ahli Parlimen termasuk Datuk Mohd Nizar Zakaria, M Karupaiya, Datuk Seri Hasan Arifin dan Datuk Dr Xavier Jayakumar.

Semoga cadangan yang dibuat oleh beberapa ahli parlimen ini dipandang terus oleh Kementerian Kewangan dan menteri-menteri yang sepatutnya.

i-CERIA BERTEPATAN

Menurut Datuk Dr Xavier Jayakumur, cadangan i-Ceria tersebut bertepatan dengan keadaan semasa ekonomi negara yang memerlukan masa untuk kembali pulih seperti sebelum ini dan kerajaan perlu bertanggungjawab membantu anggota Keluarga Malaysia khususnya B40.

COMMENTS

BLOGGER: 17
  1. Rm10k EPF wajib diberi pengeluaran terakhir ok. So gov tak perlu Rasa Dan fikir dgn lebih resional.

    BalasPadam
  2. patot di luluskan pengeluaran nya.. memandangkan bantuan seperti itu akan menjadi kick starter utk rakyat memulakan ape2 pun aktiviti ekonomi.

    BalasPadam
  3. Saya mohon pengeluaran Rm10k EPF untuk kali terakhir di LULUSKn...(terjejas banjir)

    BalasPadam
  4. Ble boleh keluarkan 10k 1off

    BalasPadam
  5. Bile nak 10k 1off ni..sesak sangt dah ni

    BalasPadam
  6. Saya memohon Kwsp 10k one off di Luluskan buat kali terakhir,Supaya kmi dpt melunaskan segala hutang kmi yg tertunggak selama pendemik ini.. rakyat sangat memerlukan...

    BalasPadam
  7. Ye luluskan kwsp 10k one off apa susah sangat

    BalasPadam
  8. Tak nampak ke rakyat dlm kesusahan disebabkan covid n lockdown, takkan once dah takde lockdown economic terus pulih sekelip mata,

    BalasPadam
  9. Pm sekarang ni tak dengar keluhan rakyat tak macam tan sri muhyiddin yassin bila rakyat mohon terus luluskan penggeluaran KWSP tan Sri tahu keperitan hidup rakyat tak macam pm sekarang slogan je megah KELUARGA MALAYSIA ada dia dengar keperitan rakyat

    BalasPadam
  10. duit rakyat hak rakyat...itu pun susah nak keluarkan...nanti PRU hak rakyat la kasi tukar ...sembang mysalam,BRO la n mcm2 lagi tapi aku ni dapat sakit apa pun X lulus...

    BalasPadam
  11. Jangan sampai terjadinya pakatan untuk serbu pejabat KWSP plak nnti,rakyat rata² dah tertekan dan sangat² terdesak skrg,Tolong Ambil langkah yg Pencarum mahukan skrg..Ini bkn ugutan,Jika Menteri kewangan masih dgn pendiriannya,Anonymous ramai tgh memerhati kerajaan malaysia,jangan disebabkn 1Menteri habis segala² terbongkar utk tatapan rakyat menilai kere²jaan yg dipilih ini..luahan rakyat yg terkesan..

    BalasPadam
  12. That is our money ,we needed most now ,can't they think how difficult now people having hard time ..

    BalasPadam
  13. ASSALAMUALAIKUM WBT
    SAYA MASIH TAK FAHAM?? KWSP NI SETIAP RAKYAT YANG MANUSIA PUNYA HAK!! SO MENGAPA PERLU TUNGGU, MINTA DAN KELULUSAN ?? NI BUKAN DUIT PARA MENTERI PUNYA!! SIANG /MALAM SAYA KERJA, SAKIT DAN DLL SEMUA NI DI TANGGUNG OLEH DIRI SAYA SENDIRI.

    BalasPadam
  14. Sya betul2 dah tiada jln dah ni dah 8 tahun tak KJ jadi harap kerajaan dpt ringankan beban kami

    BalasPadam
  15. Kami sebagai rakyat yg miskin... Merayu dan meminta ke pada pihak kerajaaan supaya meluluskan pegeluaran kwsp kali terakhir secara one off.. Kami segat memerlukan... Minta tolong kepada yang terlibat

    BalasPadam
  16. Nk bg tu bg je la... Jgn nt rakyat semua i-allfxxkyou....

    BalasPadam

Nama

Aeon,2,Agama,6,Agro Bank,1,Audit,1,Bajet 2022,6,Bantuan,372,Bantuan Bukan Kerajaan,4,Belanjawan 2021,15,BPR,5,Covid-19,15,Drama,2,e-wallet,1,Ebit Lew,2,F&B,4,Fastfood,1,IN,1,Informasi,268,IPT,9,JaminKerja,1,Jawatan Kosong,18,JKM,5,Johor,19,Kedah,9,Kelantan,11,Kerajaan,82,Kerani,5,Kerjakosong,5,Kesihatan,5,KFC,1,Kilang,17,Kuala Lumpur,20,KWSP,14,Labuan,1,Maybank,3,Melaka,6,MySalam,1,Negeri Sembilan,22,Oil & gas,4,p,1,Pahang,10,Panduan,1,Pasar Raya,2,Pemandu,8,Pendidikan,4,Penerbangan,1,Pengajar,4,Penjawat Awam,1,Perak,15,Perbankan,5,Perlis,3,Pertanian,4,Perumahan,1,Pesara,1,Politik,2,Pulau Pinang,13,Puspakom,2,Putrajaya,2,Review,2,RHB,1,Sabah,20,Sarawak,15,Selangor,35,Seluruh Negeri,31,SPA,8,Swasta,125,Syarikat pengeposan,7,Telekomunikasi,5,Temuduga,1,Terengganu,10,Top Glove,2,Trending,18,Viral,3,
ltr
item
Kerjaya Semasa !: i-Ceria : Kemudahan Pengeluaran Terakhir KWSP
i-Ceria : Kemudahan Pengeluaran Terakhir KWSP
i-Ceria Pengeluaran Terakhir KWSP serta Apa itu i-Ceria ?, objektif i-ceria, penjelasan lanjut, tarikh pelaksanaan dan i-Ceria bertepatan
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEg3_bCpvFV1ETa88U6QI-PY-PA0JPsKmN932YHwagLe6el_2c-cauMWa0cK39ATEN1Q-8f4ehadEn0Ne_FIac5hAq1OGTwcFvBe8a5xm8drk-93uAivpjZbsY7aEdEmYsn6m9oA6wHOhG-nfbN-BjvblZmJ-aZr872JPZGIDGpzuZWqRxdGXDtZbUYEPA=s16000
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEg3_bCpvFV1ETa88U6QI-PY-PA0JPsKmN932YHwagLe6el_2c-cauMWa0cK39ATEN1Q-8f4ehadEn0Ne_FIac5hAq1OGTwcFvBe8a5xm8drk-93uAivpjZbsY7aEdEmYsn6m9oA6wHOhG-nfbN-BjvblZmJ-aZr872JPZGIDGpzuZWqRxdGXDtZbUYEPA=s72-c
Kerjaya Semasa !
https://www.kerjasemasa.com/2022/03/i-ceria-pengeluaran-kwsp.html
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/
https://www.kerjasemasa.com/2022/03/i-ceria-pengeluaran-kwsp.html
true
2291011223639926336
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content